Na Osnovni šoli Frana Albrehta v Kamniku že drugo leto aktivno sodelujemo s Slovenskim društvom za terapijo s pomočjo psov Tačke pomagačke. Zato se vključujemo tudi v Mrežo Šolski pes. Ta združuje šole, ki si prizadevajo za vključevanje terapevtskih psov v vzgojno-izobraževalni proces, z namenom ustvarjanja bolj spodbudnega učnega okolja, privzgajanja splošno veljavnih vrednot, doseganja načrtovane cilje v vzgojno-izobraževalnem procesu.
Vsak teden nas obiskujeta terapevtski pes Gogi, občasno Oli, in njegova vodnica Jana Miklič, ki sta postala prepoznavna člana naše šolske skupnosti. S svojo živahnostjo, a hkrati umirjenostjo, prijaznostjo in toplino sta prisotna pri pouku v različnih razredih ali pri urah dodatne strokovne pomoči, kjer podpirata učence s posebnimi potrebami.
Kaj je šolski pes in zakaj je v šoli?
Terapevtski pes, posebej izšolan za delo z ljudmi, je odličen motivator, poslušalec in spremljevalec. Njegova prisotnost dokazano zmanjšuje raven stresa, izboljšuje koncentracijo in spodbuja pozitivno čustveno stanje pri otrocih. Pes ne sodi, ne ocenjuje, temveč omogoča pristne stike, v katerih se otroci lahko sprostijo, izrazijo in učijo skozi izkušnjo.
Delo s šolskim psom ni namenjeno le sprostitvi, ampak je strokovno načrtovano in usmerjeno. Učitelji in strokovni delavci dejavnosti z Gogijem skrbno vključujemo v pouk, tako da pes podpira učne cilje, razvoj socialnih spretnosti, čustveno opismenjevanje in vedenjsko uravnavanje.
Cilji projekta Šolski pes:
- ustvariti spodbudno, varno in podporno šolsko okolje,
- omogočiti dodatno podporo učencem, zlasti tistim s posebnimi potrebami,
- razvijati empatijo, odgovornost in spoštljiv odnos do živih bitij,
- spodbujati učenje preko pozitivnih izkušenj, gibanja in igre,
- izboljšati socialne odnose in razredno klimo,
- zmanjševati stres, anksioznost in negativne vedenjske vzorce.
Pozitivni učinki prisotnosti terapevtskega psa v šoli:
Povratne informacije otrok, učiteljev in staršev potrjujejo, da ima terapevtski pes v šoli številne koristi:
- povečana motivacija za sodelovanje, tudi pri učencih, ki sicer zavračajo učenje,
- boljša koncentracija in zmožnost vztrajanja pri nalogah,
- učenci bolj samozavestno berejo, pišejo ali rešujejo naloge v njegovi bližini,
- pogosteje izražajo čustva in iščejo podporo na zdrav način,
- zmanjšan je strah pred neuspehom – učenci se lažje lotijo naloge,
- učenci so bolj samozavestni, imajo občutek, da jih pes sprejema takšne, kot so,
- večja čustvena stabilnost – prisotnost psa pomirja in pomaga pri uravnavanju čustev,
- med sošolci se poglobijo odnosi, razvija se občutek pripadnosti in sodelovanja,
- tudi učenci z večjimi težavami doživijo občutek uspeha in sprejetosti.
Kje na Franu lahko srečate Gogija in Jano in zakaj?
V razredih sodelujeta pri učnem procesu, preverita urejenost zvezkov in peresnic, prisluhneta branju in drugim spretnostim učencem, ki jima z največjim veseljem pokažejo, kaj vse so se že naučili, ali pa se preprosto podružita z učenci in učitelji. Seveda je prvo srečanje vedno namenjeno spoznavanju, Gogi se predstavi, njegova vodnica pa skupaj z njim predstavi rokovanje s psom, pasjo govorico, nego psa, pa še kakšen trikec nam z veseljem pokažeta.
Pri urah dodatne strokovne pomoči se vključujeta v delo s specialno pedagoginjo in učenci, ki imajo različne težave pri učenju. Gre predvsem za učence z disleksijo in drugimi specifičnimi učnimi težavami, motnjo pozornosti (ADHD), primanjkljaji na področju izvršilnih funkcij (organizacija, načrtovanje, vztrajnost), težavami pri samoregulaciji in čustvenem izražanju, primanjkljaji na področju govorno-jezikovne komunikacije.
Načini vključevanja terapevtskega psa v ure dodatne strokovne pomoči:
- Gogi sodeluje kot tiha spodbuda med branjem, pisanjem ali reševanjem nalog – učenci radi berejo “njemu”, brez strahu zaradi težav.
- Prisotnost psa znižuje napetost, ki jo učenci pogosto doživljajo ob šolskem delu – še posebej tisti, ki imajo izkušnje s ponavljajočimi se neuspehi.
- Vključujemo ga v aktivnosti za razvijanje pozornosti, spomina, jezika in orientacije (npr. branje navodil za gibanje z Gogijem, poimenovanje slik, sestavljanje zgodb).
- Učenci prek igre s psom urijo izvršilne funkcije: načrtujejo, sledijo zaporedju, se samouravnavajo in vztrajajo pri nalogah.
- Pes je čustveni most, ki spodbuja izražanje čustev, pogovor in samorefleksijo. Marsikateri učenec ob njem lažje spregovori o svojih stiskah in doživetjih.
Sodelovanje terapevtskega psa s specialno pedagoginjo se torej ne odvija naključno, temveč je strokovno načrtovano, usklajeno z učenčevimi potrebami in cilji dodatne strokovne pomoči. Učenci z učnimi težavami so pogosto pod velikim pritiskom in doživljajo več neuspehov kot vrstniki. erapevtski pes jim pri tem nudi občutek varnosti, sprejetosti in uspeha, kar je temelj za napredek pri učenju in osebnostnem razvoju.
Torej, pes v šoli ni le obiskovalec, ampak poseben član naše skupnosti, ki povezuje, umirja in navdihuje. Skozi redne obiske Gogi ne pomaga le posameznikom, ampak pomembno vpliva na splošno vzdušje in kulturo odnosa na šoli. Tudi drugi učenci in učitelji komaj čakajo, da se pojavi na naših hodnikih in ti kratki trenutki stika s psom so najboljši dokaz, kako zelo nam primanjkuje stika z živimi bitji, brezpogojne ljubezni.
Helena Kokot, vodja projekta
Mreža šolski pes
https://sites.google.com/view/mreza-solski-pes/delovanje-mre%C5%BEethe-network-range/cilji-in-vizija
Društvo Tačke pomagačke
https://www.tackepomagacke.si/
V aprilu sta Gogi in Jana obiskala učence 3.a in 3.b, ki so jima prebrali zgodbo o kužku Pikiju, ki piše zgodbo. In ne le to, pokazali so, da so postali že dobri bralci in poslušalci. Gogi jim je namreč prinesel vprašanja, na katera so zagnano in z veseljem odgovarjali. Gogi pa jim je pokazal, kaj se je od preteklega šolskega leta naučil sam.